Tilknyttet skole

Hvordan fungerer Google Ads

Når man har opprettet nettbutikk eller driver en annen form for virksomhet, så ønsker man naturligvis å nå ut til publikum for å vise hva man har å tilby. Google Ads har vist seg å være til hjelp for nye aktører som vil bli mer synlige på nettet. Andre aktører vegrer seg derimot muligens for å prøve dette ut ettersom det umiddelbart kanskje ikke fremstår som et lettvint verktøy å sette seg inn i. Jeg skal i dette innlegget fortelle litt om hvordan konseptet fungerer. 

Umiddelbare resultater?

Hva er egentlig Google Ads? For å forstå dette konseptet så er man nødt til å tenke på fundamentet bak hvordan Google selv fungerer. Google er stedet man oppsøker når man lurer på noe eller man er på jakt etter noe. F.eks. hvis man skal klippe seg, så kan man søke «bra og rimelig frisør i Oslo.» Har man nettopp har startet opp en ny frisørsalong så er dette en ypperlig mulighet til å bli synlig for akkurat disse type menneskene. De vanlige søkeresultatene man finner på Google er såkalte organiske resultater. Man må ha et veldig godt innhold for å havne blant dem, og det er derfor Google Ads er et åpenbart bedre alternativ for blant annet nye oppstartede bedrifter. På toppen av søkeresultatene finner man nemlig betalte annonser, som kommer i fra Google Ads. Se for deg at du sier til Google at du vil ha annonsen din øverst hver gang noen søker på «frisør Oslo». Google vil da selvfølgelig ha betalt for dette så du foreslår at hver gang noen klikker seg inn på annonsen så er du villig til å betale 10 kr. Konseptet baserer seg da på at du kun betaler Google hver gang noen klikker seg inn på annonsen. Det høres litt vel enkelt ut at det bare er å betale en slik sum for å få annonsen øverst, noe som for så vidt er sant ettersom det er et slags bud-system. Det kan f.eks. skje at en annen frisørsalong kommer og er villig til å betale 15 kr, og dermed havner de øverst. Så jo flere som er involvert i budrunden, jo høyere kan prisen bli. 

Flere funksjoner

Google Ads er utvilsomt et nyttig verktøy som er enkelt og greit å forholde seg til. Det har i tillegg flere funksjoner. Man kan spisse annonsene inn mot blant annet geografi, tidssoner og i forhold til om søket kommer fra en Iphone eller PC. Google lar deg også gjøre en såkalt split test. Da får man muligheten til å teste ut ulike annonser med litt ulik tekst for å se hva som gir best klikk. Det er her Click through rate kommer inn i bildet. Det som er fint med den er at jo flere som ser annonsen din og faktisk klikker seg inn på den, jo bedre click through rate får du og jo lavere pris krever Google av deg per klikk. 

Dette gjør Google Ads til et verktøy som det absolutt er verdt å prøve ut!

Kildeliste:

-https://www.youtube.com/watch?v=NV4DCdyLNgU

-https://ads.google.com/intl/no_no/home/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.