Tilknyttet skole

Moderne vs. tradisjonelle metoder

Noen selskaper opererer med enorme markedsbudsjetter, mens andre ikke har like mye ressurser å sette av til dette. Uansett hva man har til rådighet og hvilke mål man har satt seg, så har man mye å vinne ved å utnytte det man har etter beste evne. Jeg skal i dette innlegget ta for meg noen nye plattformer som bedrifter bør vurdere, og samtidig se litt på en av der mer klassiske variantene vi allerede kjenner til. 

Tiktok er fremtiden?

Det er unngåelig å ikke komme innom sosiale medier når man snakker digital markedsføring. Hver gang man er innom enten Snapchat, Instagram eller Facebook så ser man forskjellige annonser innenfor ulike bransjer. Det at såpass mange bedrifter velger å markedsføre seg selv på sosiale medier er langt i fra tilfeldig. Tall fra Ipsos viser at over 3,4 millioner nordmenn har en profil på facebook, 2,4 millioner nordmenn er på snapchat og Instagram og 1,3 millioner er på twitter. Med andre ord er en såpass stor andel av vår befolkning aktive på diverese sosiale medium, at det ville vært totalt meningsløst for aktører innen markedføring å ikke utnytte utstillingsvinduet som ligger der. 

Den nye plattformen Tiktok tok for alvor av i fjor. Konseptet som baserer seg på underholdning i form av korte videosnutter av f.eks. humor eller musikk, blir også ansett som en fremtidig stormakt innen markedsføring, nettopp på bakgrunn av plattformens stigende popularitet. Klarer bedrifter å produsere godt innhold samtidig som de treffer de riktige målgruppene, så kan potensialet her være ubegrenset. 

Tradisjonelle metoder

Det er ikke alt som fungerer like bra i dag som det kanskje gjorde for 10-20 år siden innen markedsføring. Det betyr derimot ikke at man bør utelukke metoder som tidligere har gitt suksess. En av de mer tradisjonelle metodene som bedrifter absolutt også bør legge vekt på 2021 er e-postmarkedsføring. En åpenbar grunn til at dette fremdeles er relevant innen digital markedsføring er nettopp det faktum at e-post fremdeles blir brukt av store deler av den voksne befolkningen vår. I tillegg tenker man gjerne at e-postmarkedsøring i seg selv høres plagsomt og irriterende ut, men statistikken viser noe helt annet. Hele 76 % av de som mottar e-postene synes at de er relevante for dem. Ikke nok med det, 72% har e-post som sin foretrukne måte å bli kontaktet på. Statistikken viser også at det fremdeles er nesten 40 ganger så effektivt å bruke e-post kontra sosiale medier når bedriftene skal tiltrekke seg nye kunder.

Det er åpenbart at sosiale medier har kommet for å bli, også innenfor digital markedsføring. Det er allikevel fremdeles god grunn for bedrifter å se hvilke tradisjonelle metoder som fremdeles kan gi dem god avkastning når man ser såpass klare tall på at dette fungerer i beste velgående. Bedriftene bør dermed sette sammen gode team som sammen legger fornuftige planer for hvor ressursene skal plasseres. Det er viktig å henge med i tiden, samtidig som man ikke glemmer bort metodene som fremdeles beviselig gir nye kunder. 

Kildeliste:

-https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121

-https://tenkdigitalt.no/blog/tiktok/

-https://mailmojo.no/blogg/nyhetsbrev/fakta-om-e-postmarkedsforing/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.