Tilknyttet skole

Hvordan analysere trafikk med Google Analytics

Når man driver nettbutikk eller skriver blogginnlegg så ønsker man å se hvordan innholdet kommer ut til publikum. Det finnes ulike verktøy man kan bruke for å se konkret statistikk for å opprettholde full kontroll. Ett av disse verktøyene heter Google Analytics, og det skal jeg ta for meg i dag.  

Hva er Google Analytics?

Google Analytics er noe man antakelig ikke har hørt så mye om med mindre man jobber innenfor emner som blant annet digital markedsføring. 

Google Analytics er et analyseverktøy som man kan koble opp mot en nettside man disponerer. Hovedformålet med dette verktøyet er å gi innehaveren av nettsiden best mulig oversikt over trafikken som oppstår på siden, dette gjelder blant annet oversikt over unike sidevisninger, gjennomsnittstid som de besøkende bruker og hvilke steder på nettsiden som er mest populære. 

Gjennomsnittstid 

Det er mulig å se hvor lenge en person er inne på nettsiden av gangen. Noe som er enda mer interessant er at man kan se hvor lenge hver enkelt bruker er inne på et konkret sted på siden. Eksempel på et sted er «kontakt oss». Dette er veldig nyttig for å se hva som fanger oppmerksomheten til brukerne. Man får et innblikk i hva som er populært, og hva som er av mindre interesse. Dermed kan man enklere ta avgjørelser på hvorvidt man skal satse mindre på enkelte ting på nettsiden som åpenbart ikke har fanget brukerens oppmerksomhet. 

Hvor kommer brukerne fra?

Google Analytics viser en meget interessant statistikk, nemlig hvor brukerne kommer fra når de entrer siden. Da ser man konkrete tall for blant annet hvor mange som kommer via et søk direkte på nettsiden, hvor mange som kommer fra en e-postkampanje osv. Dette er også meget verdifullt å ha oversikt over. Da vet man i større grad hvordan man kan optimalisere markedsføringen sin opp mot ulike kanaler.  

En annen viktig ting er at man kan se andelen av brukere som entrer siden fra PC, mobil eller nettbrett. Dersom det skulle vise seg at de aller fleste går inn på nettsiden fra en PC, så vet man at det er lurt å designe nettsiden ut i fra det.

Hvordan vi brukte Google Analytics for å analysere Kleslageret.

Da vi startet nettbutikken Kleslageret.no bestemte vi oss tidlig for at vi ville ha mest mulig oversikt over trafikken på siden, og koblet den derfor opp mot Google Analytics da vi anså det som det beste alternativet. Personlig var jeg ekstremt spent på å se hvordan tallene ville se ut på lanseringsdagen, og Google Analytics skulle vise oss noen meget interessante tall. Totalt endte vi opp med 951 sidevisninger, hvorav 393 av disse var unike. Gjennomsnittstid på siden og fluktfrekvens var henholdsvis 16 sekunder og 0,82%, som er ganske høyt.

Vi kjøre deretter i gang med Facebook-annonsering og fikk deretter mer statistikk å studere. Totalt antall sidevisninger hadde nå steget til hele 8184, hvorav 3180 var unike. Det mest oppsiktsvekkende var at fluktfrekvensen nå hadde sunket til 0,26%, noe vi var fornøyde med. 

Plutselig en dag så merket vi at vi fikk høyere tall enn vanlig på brukeratferden. Vi klarte ikke helt å se noen logisk grunn til dette og begynte derfor å lete etter svar i Google Analytics. Der så vi et hopp i brukere som kom i fra Facebook, og begynte å lete enda dypere i kildene. Da ser vi at Høyskolen Kristiania sin Facebook-side med rundt 67000 følgere hadde delt nyhetsartikkelen om nettbutikken vår. 

Google Analytics skulle dermed vise seg å være et svært nyttig verktøy for oss, og det er absolutt noe å anbefale ettersom det i tillegg er helt gratis!

Kildeliste:

https://youtu.be/YTvG-xI0hkw

-https://www.youtube.com/watch?v=GxrJ1wZNBh8

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.