Tilknyttet skole

Refleksjon over Kleslageret

Det var mange tanker som gikk igjennom hodet da jeg fant ut at eksamensoppgaven vi hadde fått utdelt gikk ut på å opprette og drive en nettbutikk. Dette er en oppgave som virkelig er noe helt annet enn det vi har drevet med tidligere i studieløpet vårt. Jeg visste det ville bli mye jobb og mange utfordringer på veien, og jeg skal nå dele erfaringene jeg opparbeidet meg i løpet av denne perioden.

Splittet gruppe 

Prosjektet skulle vise seg å få en litt brokete start. Vi var ikke ukjent med å jobbe i grupper ettersom vi nettopp kom fra et gruppeprosjekt i forbindelse med Arne Nygaard sitt emne Grønn markedsføringsledelse. Vi var i utgangspunktet innstilt på å fortsette med den samme gruppesammensetningen vi hadde der, da vi følte at samarbeidet hadde fungert bra. Dette skulle raskt vise seg å ikke la seg gjennomføre. Det ble etter hvert svært tydelig at ambisjonsnivået i gruppen var svært forskjellig. Når det i tillegg ble anbefalt at det mest optimale er å være 3 stk pr gruppe, ble det tatt en avgjørelse om å splitte gruppa. Selvfølgelig ingen enkel avgjørelse, men dette skulle heldigvis vise seg å være helt riktig å gjøre. 

Idémyldring

Vi var fra start av svært motiverte til å kaste oss ut i utfordringen. Møterom ble booket i god tid for å sørge for at vi kunne møtes fysisk under trygge, restriksjonsvennlige omgivelser. Nå var det viktig at alle på gruppa fikk luftet sine ideer og tanker om hvordan grunnmur dette prosjektet skulle stå på. 

Det aller første vi satte oss ned og begynte å tenke på, var hva vi skulle selge i nettbutikken vår. I en verden der det allerede finnes uendelig med nettbutikker og enorm konkurranse, er det ikke nødvendigvis veldig enkelt å trenge igjennom nåløyet. 

Vi skjønte raskt at vi var nødt til å tenke utenfor boksen. Vi hadde tidligere lært om sirkulær økonomi, og det var der forslaget om å selge brukte klær kom frem i lyset. Vi syntes dette var en god idé på flere måter. Ikke bare ville vi dermed sørge for at ressurser ble ivaretatt på en god og miljøvennlig måte, det ville også blant annet bety at kostnadene vi påtok oss ville ende på et minimalt og tilnærmet ubetydelig nivå.

Når vi først skulle sette i gang med et slikt prosjekt så ønsket vi at det hele skulle føles betydningsfullt. Det er her tanken om å donere overskuddet kommer til liv. Etter å ha undersøkt ulike veldedige organisasjoner bestemmer vi oss for at vi vil støtte Redd Barna sitt utrolig viktige arbeid. 

Det er selvfølgelig lett å høres klisjeaktig ut, men det er rett og slett noe utrolig befriende med å jobbe med noe som man virkelig føler gir mening. 

Hårete mål

Vi var nødt til å sette oss noen konkrete mål. Jeg er i utgangspunktet enig i at det å sette seg noen høye mål er bra, men at det bør være innenfor en viss realisme. Jeg ble dermed noe skeptisk da ett av gruppemedlemmene tidlig satte et mål om at vi skulle selge for 50 000 kr. Jeg argumenterte sterkt for at vi burde justere dette noe, men ble etter hvert overbevist av det enorme engasjementet og pågangsmotet til vedkommende. For i bunn og grunn: hva har vi egentlig å tape? Vi må tørre å sette oss store mål. Det er ikke farlig å gjøre feil. 

Vi satte også opp noen mål vi anså som betydelig mer oppnåelige, som med fasit i hånd skulle vise seg å stemme. 

Gjennomføring

Det er når man skal gå fra idé til virkelighet at den virkelige jobben begynner. Lite visste jeg riktignok at navnet «shopify» var noe jeg skulle konstant gå og tenke på igjennom dagen. Jeg hadde naturligvis ikke noe imot det ettersom jeg faktisk ble positivt overasket over hvordan prosessen med å designe og få en nettbutikk opp og gå fungerer. 

Den første virkelige personlige knekken jeg skulle føle på var når vi fikk problemer med domenet vårt. Dette var på et tidspunkt da vi trodde at nettbutikken var klargjort for lansering. Heldigvis var alle på gruppa innstilt på å jobbe kontinuerlig med dette problemet frem til det var i orden og jeg ble enormt lettet da dette endelig løste seg. Når vi i tillegg fikk grønt lys fra Oppegård Avis om en nyhetsartikkel for nettbutikken, så innser man at jobben som er lagt ned har betalt seg. Jeg kjenner plutselig på et enormt overskudd og innser hvor gøy dette prosjektet faktisk er å jobbe med. 

Lansering

Endelig var dagen for lansering kommet. Medieomtale og gode tilbakemeldinger gjorde at vi fikk en svært god lanseringsdag. Nok en enorm lettelse å se at prosjektet vi hadde jobbet med ble godt mottatt. Jeg ble også faktisk litt rørt over at folk tok kontakt med oss og ville bidra med klær de hadde til overs hjemme. Dette satt vi enormt stor pris på. 

Etter noen få dager mottok vi en «lokal» bestilling av en person som er bosatt ikke langt unna mitt bosted. Vi bestemte oss dermed for at vi likeså greit kunne levere varen personlig til kunden. Leveringstiden ble dermed uhyre kort, noe som var utrolig gøy!

Oppsummering

Til tross for en litt tung start så kommer jeg ikke utenom det faktum at den tiden vi har jobbet med dette prosjektet har vært den desidert beste tiden i løpet av hele studieløpet mitt. Hele prosessen med å starte en nettbutikk har vært så ekstremt lærerik på absolutt alle plan. Jeg har virkelig fått et innblikk i hva som kreves av jobb og dedikasjon, men kanskje aller viktigst, jeg har fått et innblikk i hva jeg kan skape sammen med andre som har samme ambisjonsnivå!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.