Tilknyttet skole

Uansett hvor mye jeg burde hate dette LinkedIn-innlegget, så elsker jeg det.

Dette blogginnlegget er oversatt til norsk fra originalversjonen til Ann Handley. Alle rettigheter krediteres Ann Handley.

Som en streit forfatter og forkjemper for langsom og strategisk markedsføring burde jeg være på randen til nervesammenbrudd når jeg ser at et innlegg delt på LinkedIn, som tilsynelatende har blitt skrevet på 20 minutter og er fylt til randen med skrivefeil, har klart å skape massiv oppmerksomhet og salgsinntekter på 90 000 dollar. 

Jeg må nok innrømme at det er veldig mye jeg liker ved dette innlegget, som jeg egentlig burde hate. Jeg spør meg selv, hvorfor er dette innlegget så bra og hva kan vi lære fra det? 

Før jeg starter så bør jeg kanskje advare deg om at hvis du tar deg lett nær av banning og lignende så bør du kanskje la være å lese videre. 

Fortellingen

I den lille byen Perth i Skottland, driver venninnen min Cara Mackay en familiebedrift som selger «de beste skurene i verden.»  

Dette er ikke noen vanlige ekornifiserte verktøyskur. Gillies og Mackay-kunder bruker dem blant annet som sommerhus, hytter, arbeidsområder og alt annet mulig man kan tenke seg. 

Jeg møtte Cara i juni på det årlige arrengementet til The Content Marketing Academy i Edinburgh, som for øvrig nok en gang leverte varene. 

Cara er like rappkjefta i virkeligheten som hun er bak skjermen. Da jeg fortalte henne at hun så søt ut svarte hun kontant: «jeg er faen ikke søt! Jeg er kul!»

I forrige uke publiserte Cara et innlegg på LinkedIn med tittelen How to: Fucking work from home. Innlegget gir et brutalt inntrykk av en av hennes kaotiske morgenstunder, som sikkert mange kan kjenne seg igjen i. Den viser et klimaks av frustrasjon som følge av å skulle balansere familieliv, jobb, klesvask, tur med hunden osv. 

Innlegget fikk utrolige 55 000 visninger, 624 kommentarer og har blitt delt 217 ganger. Noen av kommentarene var svært negative, noen var svært positive, men i bunn og grunn spiller det i denne sammenheng liten rolle, for til sammenligning fikk hennes forrige innlegg kun 79 visninger og 2 kommentarer. 

Hvorfor tok dette absurde innlegget fullstendig av? Hvorfor førte det til tre salg verdt $30K hver?

Dette er min teori, og dette er det vi kan lære av det.

1. Den usminkede sannheten

Klokka er 8. Du har vært oppe siden 5 og prøver å få barna ut av huset, eller i alle fall ut av døra. De er fortsatt halvveis i pysjamasen, halvveis i skoleuniformen, og du roper for tusende gang: DU MÅ HUSKE SKOA DINE, HVOR FAEN ER SKOA DINE?

Cara setter de hesktiske og irriterende morgenstundene litt på spissen, der barnas særegenheter blir belyst på en utmerket måte. 

Når du innser at inngangspartiet ser ut som et bomba horehus, oppvaskmaskinen må tømmes, og du leser noen mail du egentlig ikke burde lest før du skulle sette deg ned for å jobbe med det, så nå har du også de hengende i bakhodet mens du i tillegg må dekke på middagsbordet. Før du vet ord av det har du brukt halve dagen på masse forskjellige oppgaver du ikke har klart å fullføre. Klokka er 15:15, huset ser fortsatt ut som dritt, og nå er det tid for å hente barna på skolen slik at kaoset kan nå enda et høyere nivå. 

Dette er den harde sannheten, helt uten filter. På LinkedIn lyder noen av kommentarene: “basically my life” og «morsomt og trist, men sant.»

2. Språket

«Minky?» Jeg visste ikke engang hva det betød, men plutselig så elsker jeg dette ordtrykket. I denne konteksten betyr det å være «uvasket» eller «rampete». Antakelig begge deler. 

3. Ambisjonen

Det 700-ord lange innlegget maler et bilde, før det spør: Hva hvis det fantes en bedre vei? Hva hvis man hadde hatt sitt eget «rom»? Hva hvis dette ikke bare gav det fysisk plass, men også en slags personlig frihet?

Hun nevner noen personer som benytter seg av slike rom, f.eks. Steve Jobs, Roald Dahl og Walt Disney.

Hun får deg til å se for deg en lignende løsning for deg selv.

4. Hvordan du forteller det er like viktig som hva du forteller

Så la oss snakke om den berømte «fucking» som hun har i overskriften og om banningen som er gjennomgående i innlegget. 

Jeg vil aldri ta til orde for bruk av banning i markedsføring. Hvorfor? Fordi det er en enkel og billig måte å provosere på. Det har en tendens til å bli brobrennende aggressiv.

Men ville Cara sitt innlegg fungert uten banning? Ville det blitt like vellykket med tittelen how to: work from home? Neppe. 

Grunnen er at bruken av banning i overskriften signaliserer at dette innlegget er en tirade, uten å «merke det» som tirade. 

Overskriften tiltrekker seg umiddelbart LinkedIn-brukere som er frustrerte og lei av hjemmekontor. Hennes boblende frustrasjon kommer ekstremt tydelig frem, ikke bare gjennom det hun forteller, men hvordan hun forteller det og språket hun bruker. Hvis man først skal bruke banning i markedsføring, så er det viktig at man gjør det helhjertet og at man ikke angrer i ettertid. 

5. Du bryter gjennom når du slipper taket

Cara kunne postet innlegget på Facebook, men valgte LinkedIn. Hvorfor, spurte jeg henne? Fordi det er der mine potensielle kunder er, svarte hun. Hun ville også se hva som ville skje hvis hun brøt ut av LinkedIn sin konservative «tullprat-kultur».

Hun valgte å skrive et innlegg istedenfor å lage en video, rett og slett fordi hun ville fremstått som klin spenna gæren i en video. Hun lagde riktignok en oppfølgingsvideo i ettertid. Der forklarer hun at banning er naturlig for henne, og at hun fremdeles ville brukt det i teksten, selv om det potensielt kunne fornærmet noen av kundene hennes. 

En liten digresjon: lurer på om bruk av «fucking» i overskriften i utgangspunktet bryter med LinkedIn sine retningslinjer? Ser tydeligvis ikke sånn ut.

6. Å skrive godt handler ikke utelukkende kun om grammatikk.

Jeg skal ikke lyve. De mange skrivefeilene i dette innlegget gjør meg irritert. 

Cara fortalte meg at hun skrev hele teksten på ca. 20 min og fikk det ut på LinkedIn i all hast. Den praksisen går imot alt jeg står for, og jeg ville aldri anbefalt noen å gjøre det samme. I hennes tilfelle, med fasiten i hånd, så ble der allikevel meget vellykket. 

Som jeg har sagt mange ganger før: et godt innhold handler om å fortelle en sann historie på en god måte. Tro det eller ei. Cara sitt innlegg er godt skrevet. Rett og slett fordi det er dønn ærlig, og det treffer på en spesifikk og universal måte. 

Cara ser ikke på seg selv som en god forfatter (blant annet fordi hun har dysleksi herifra og til helvette). Allikevel er det er akkurat det hun er, fordi hun skriver sannheten. 

Kildeliste:

-https://annhandley.com/greatest-linkedin-post/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.