Min vurdering av nettbutikken til Power
Inevo er tydelige og ikke til å misforstå nå de legger frem sine kriterier for hvordan man skal vurdere en nettbutikk.
Jeg har på bakgrunn av disse kriteriene vurdert nettbutikken til elektronikk-giganten Power Norge.
Power, hva er det?
Power er en nordisk elektronikk-kjede som ved sin virksomhet i Norge går under navnet Power Norge AS, tidligere kjent som Expert. Den norske virksomheten, som jeg skal ta for meg i dette blogginnlegget lever i en sterk konkurranse på elektronikk-toppen sammen med sin argeste konkurrent, Elkjøp. Den enorme konkurransen mellom disse to gigantene symboliseres antakelig best i Lørenskog, ca. en 20 minutters kjøretur fra Oslo, der man finner en Elkjøp-megastore og en Power-megastore med mindre enn 50 meter avstand i mellom seg. Dermed sier det seg selv at disse kjedene lever med et enormt press for å levere priser som tiltrekker seg kunder til akkurat deres butikk.
Førsteinntrykk
Et godt førsteinntrykk er og forblir viktig. Ikke bare i møte med andre mennesker, men også i det man entrer en nettside. Som konsument skal man innen det har gått 5 sekunder kunne svare på disse spørsmålene,
-Har jeg kommet til riktig sted?
-Hva kan jeg gjøre her?
-Hvorfor skal jeg gjøre det her?
Jeg får overhodet ikke noe godt førsteinntrykk når jeg klikker meg inn på Power.no. Nettsiden fremstår som ekstremt rotete, og jeg lurer definitivt på hvorvidt jeg har kommet til riktig sted. Fargekombinasjonene på de ulike kolonene, samt fremhevede tekster om andre ting enn hva som konkret tilbys i nettbutikken gjør opplevelsen noe dempet. Her er det absolutt rom for forbedring.
Terningkast 2
Synlighet
Det at nettbutikken er synlig er svært avgjørende for aktører i bransjer preget av stor konkurranse på pris. Det skal være enkelt for kunden å finne nettsiden ved f.eks. ett google-søk av et produkt eller tjeneste. Jeg testet dette ved å søke på ordet støvsuger. Det tar ikke lang tid før jeg får øye på link til Power sine nettsider, noe som er veldig bra. De havner riktignok litt i skyggen av sin konkurrent som dominerer annonsene øverst på siden. Allikevel kommer Power klart og tydelig frem ved mitt tilfeldige produktsøk.
Terningkast 5
Brukervennlighet
Her kommer jeg tilbake til det faktum at førsteinntrykket mitt av nettsiden til Power var meget svakt. Når man riktignok finner menyen og får en oversikt over de ulike produktkategoriene så begynner ting å bli bedre. Man får en god oversikt på absolutt alle punkter og førsteinntrykket rettes opp grunnet dette.
Terningkast 5
Kjøpsprosess
Kunden skal kunne forvente at kjøpsprosessen er enkel og trygg, og når jeg tester en kjøpsgjennomføing hos Power blir jeg rett og slett imponert. I det man legger til et produkt i handlekurven så får man klart og tydelig opp ulike alternativer for å enten gå rett til kassen, eller å fortsette å se etter flere varer. Når man kommer til kassen blir man først bedt om å taste inn postnummer for å beregne eventuell frakt. Videre blir man bedt om å skrive inn leveringsinformasjon, dersom man ikke allerede har opprettet egen bruker hos Power. Når man kommer til det siste steget som er betaling, så får man ikke bare opp Visa og MasterCard som er de mest tradisjonelle alternativene vi kjenner til, man får i tillegg opp Vipps, noe som absolutt er å foretrekke når man vil gjennomføre et kjøp på en så enkel og trygg måte som mulig. Meget imponerende!
Terningkast 6
Hastighet
Hastighet er viktig for kunden. Dersom en nettside leverer svakt på dette punktet er sannsynligheten for at kunden forlater siden betydelig høyere enn hvis hastigheten er tilfredsstillende.
Inevo viser til Google PageSpeed Insights tool for hvordan man kan beregne dette. Da jeg taster inn Power.no beregnes hastigheten får jeg noe overaskende 6 av 100 som resultat, hvor det videre forklares med feltdata – I løpet av den siste innsamlingsperioden på 28 dager viser feltdata at denne siden har ikke bestått på testen for kjernestatistikk for nett. Resultatet snakker for seg selv.
Terningkast 1
Kundetilfredshet
Ved å sjekke tidligere kundeanmeldelser vil man få et klart inntrykk av aktøren. Ved svært gode tilbakemeldinger vil man selvfølgelig føle seg mye tryggere enn hvis det er dårlige tilbakemeldinger. Jeg har valgt Prisjakt.no som eksempel når jeg skal se anmeldelsene til Power.
Selskapet kommer dessverre ikke så godt ut her med en gjennomsnittscore på 2,7 av maksimalt 5, der særlig dårlig service trekker selskapet ned.
Det er likevel greit å trekke frem det faktum at Power er en enorm organisasjon med en veldig høy kundebase, noe som gjør at de naturlig nok får mye negative tilbakemeldinger sammenlignet med mindre selskaper med færre kunder.
Terningkast 3
Trygghet
Det første som kommer opp på nettsiden er handle trygt hos POWER!
Trygg e-handel sertifisering er på plass. En hjelp-knapp er også veldig tydelig fremstilt i høyre hjørne, så jeg føler meg definitivt ivertatt på denne fronten. Power spiller også på fornøydhetsgarantien sin, så her er det ingen ting som skal tilsi at tryggheten til kunden ikke blir prioritert.
Kundekommunikasjon
God kundekommunikasjon er et viktig element for å bli oppfattet som en seriøs aktør. Dersom kunder kommer med tilbakemeldinger, enten av positiv eller negativ art, så burde man kunne forvente at de blir lyttet til. Det er også rettferdig at selskapet får mulighet til å komme med et tilsvar dersom kunden er misfornøyd. Jeg velger igjen Prisjakt.no som eksempel. Mange selskaper er gode til å svare på tilbakemeldingene de får her, men Power ser ikke ut til å være veldig aktiv på denne fronten. Det er kun ved et fåtall tilfeller at en kundebehandler svarer på vegne av Power, så her er selskapet nødt til å forbedre seg for å øke tillitten til kundene sine.
Terningkast 2
Priser/utmerkelser
Power vant Kundeserviceprisen 2019.
De legger ikke særlig stor vekt på dette på nettsiden, men man finner frem til dette relativt enkelt.
Terningkast 4
Konsept og strategi
Til tross for en noe uryddig forside, så er det liten tvil om hva Power selger. Uansett hva man er på jakt etter innen elektronikk og hvitevarer, så er sjansen stor for at du finner det hos Power.
Terningkast 4
Kildeliste
- https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/
- https://www.power.no
- https://www.prisjakt.no/shop.php/reviews?f=30366&offset=15
- https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?url=https%3A%2F%2Fwww.power.no
- https://no.wikipedia.org/wiki/Power
Én kommentar
Stine Sauro Hellsten
Hei Kristoffer,
Dette er en god vurdering. Jeg liker at du har tatt med terningskast for hvert kritere, og du har en fin struktur og oppbygning i skrivemåten – godt jobbet!
Du kunne med fordel lagt ved flere bilder som illustrerer det du beskriver med tekst, slik at jeg som leser ser akkuratt hva du mener på en enda lettere måte.
-Stine