Case Amnesty International
Digitale kanaler
Amnesty benytter seg av ulike sosiale medier for å markedsføre sine budskap. På Facebook har Amnesty International hele 2,4 millioner følgere, mens Amnesty International Norway har rundt 156 tusen følgere. Amnesty benytter seg også av tjenestene til Instagram og Snapchat for å blant annet dele videoer av steder de besøker, holder stands og arrangementer m.m.
Det er særlig på Facebook de fokuserer veldig på å få med folk på signaturkampanjer. De spiller veldig på at jo flere som deler det samme engasjementet, jo større endringer kan man oppnå. Amnesty er også å finne på Twitter.
Rom for forbedring
Mitt umiddelbare inntrykk er at Facebook-siden fremstår noe rotete. Som førstegangsbesøkende blir jeg litt forvirret av de mange nærmest identiske innleggene. Ved å bygge en litt mer konkret struktur ville jeg personlig fått et bedre inntrykk. Ellers ikke så mye å sette fingeren på.
Måling av analyse og trafikk
Det å øke antall sidevisninger og generell trafikk bør være et soleklart mål for Amnesty. De er avhengig av at folk viser engasjement og har lyst til å bidra, blant annet som faste givere.
Ved hjelp av Google Analytics kan Amnesty analysere flere ting, men noe av det viktigste, som min gruppe også erfarte da vi lanserte nettbutikk, er å se hvor brukerne kommer i fra. Hvis en veldig stor andel kommer i fra Facebook, så vet man at markedsføringen der fungerer bra og at det bare er å jobbe videre med det gode arbeidet. Ser man i kildene at det er noen steder som genererer få brukere så vet man at det er rom for forbedring, evt så kan man vurdere å satse mindre på disse områdene.
Organisk søk
I følge nettsiden fokuserer Amnesty på likeverd. Jeg ville derfor teste ut hvordan dette kommer frem når jeg søker etter ordet på Google. Når jeg skriver likeverd så kommer det ikke opp et eneste forslag eller lenke til Amnesty sine sider. Jeg prøver derfor på et annet ord som de spiller mye på, nemlig menneskerettigheter. Her kommer Amnesty opp, riktignok litt lenger ned på siden enn forventet.
Det å havne blant de organiske søkeresultatene er stort sett ganske vanskelig og krever veldig bra innhold. Alternativet for Amnesty kan dermed være å prøve å satse mer på Google Ads i en liten periode til å begynne med for å få frem tydelig hva de står for og hvem de er.
Kildeliste:
-https://amnesty.no
-https://www.facebook.com/AmnestyNorge/
-https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=menneskerettigheter&ie=UTF-8&oe=UTF-8
-https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=likeverd&ie=UTF-8&oe=UTF-8